Startsida Företaget Viktminskning Motion Livs stil Vanliga frågor Räkna bmi Priser Kontakt

Kan jag hälla min färdiga Cambridge-måltid i en termos?
Din Cambridge-måltid är en färskvara och bör ätas inom ca 10 minuter.

När jag slutar med Cambridgemåltider - går jag upp i vikt igen då?
Viktminskning och att hålla vikten handlar om att ändra livsstil. Så fort du går tillbaka till gamla vanor går du upp i vikt. Låt Cambridgemåltider bli ett naturligt inslag i din mathållning. Äter du lite extra på helgerna kan du balansera det genom att ersätta 3-7 måltider i veckan med en Cambridge-måltid. Ibland kan du välja frukosten, ibland lunch. Någon gång tar du den som mellanmål eller en halvtimme innan du ska bort på middag - det hjälper dig att inte överäta. Tänk på att kroppen med glädje fyller på sina fettdepåer i väntan på den svältperiod som aldrig kommer.

Kan man skifta mellan att byta ut alla måltider och bara vissa?
Genom att du äter alla måltider med Cambridge får du hjälp med ketonkropparna som dämpar din hunger. Så fort du stoppar något annat i munnen kan du gå ur ketonfasen. (Gränsen är max 500 kcal och max 50 g kolhydrater vilket du har i dina tre Cambridge-måltider.) När du nu äter något så fylls dina glykogendepåer på och vattnet, 2 liter, kommer tillbaka. Du går upp minst 2 kg på vågen. Inget farligt händer. Din viktminskning tar bara lite längre tid. Tänk på att det kan ta upp till tre dagar  innan ketonkropparna bildas igen.
 
Frestar det på några inre organ?
Cambridgemåltiderna är sammansatt så att viktiga inre organ och muskler skyddas, samtidigt som kroppen utnyttjar sina fettreserver till den nödvändiga energiförbrukningen. Ketonkropparna bidrar med ett extra skydd.
 
Krymper magen ihop, när man dricker Cambridgemåltider?
Ja visserligen går den ihop något vilket gör att du senare när du börjar äta mat känner dig mätt fortare. Däremot så går det lika fort att töja ut den.
 
Krymper fettcellerna när man äter Cambridgemåltider?
När du går ner i vikt krymper fettcellerna. De försvinner inte utan blir mindre. Vi har ett visst antal fettceller i kroppen, de kan bara bli färre genom kirurgi. De kan inte heller bli fler. Cellerna lagrar så mycket energi som den blir matad med.
 
Kan jag förstöra min ämnesomsättningen  med bara Cambridgemåltider eller vissa utbytta mål?
Det finns ingen känd forskning som gör det gällande att det går att förstöra ämnesomsättningen.
 
Hur mycket är vanligt/normalt att gå ner när jag byter ut samtliga mål?
1-3 kg i veckan. Tänk på att det är ett snitt och att viktminskningstakten beror på ålder, kön och antal kilos övervikt.
 
Hur mycket är vanligt/normalt att gå ner om jag byter ut ett eller två mål?
0,5-1,5 kg i veckan. Det går aldrig att säga exakt hur mycket men detta är en fingervisning.
 
Vad är "ketos"?
Ketoner bildas när kroppen förbränner fett. Ketonfas uppnås vid intag av max 450-500 kcal och max 50 g kolhydrater på en kroppsvikt om 73 kg. Den milda ketosen vid en viktreducering med Cambridgekuren är inte att jämföras med det sjukliga tillstånd som kan uppträda vid diabetes.
 
Vad händer vid "ketos"?
Studier har visat att kroppen tar hjälp av ketonerna i förbränningen. Detta sparar muskelcellerna vid en viktminskning. Ketonerna ger dig dessutom ökad känsla av pigghet och dämpar hungerkänslorna. Detta upplever du efter ca tre dygn.
 
Jag är laktosintolerant. Kan jag använda Cambridge?
Laktosintoleranta personer kan många gånger äta Cambridgekurens måltider om de delar upp dem i två, med någon halvtimme emellan och med extra vatten. I annat fall kan man receptfritt inhandla LACTRASE tabletter på apoteket. Ordination 1-2 tabletter per soppa.

Jag är känslig mot gluten. Kan jag använda Cambridge?
Du kan använda Cambridgekurens mjölkdrinkar. Sopporna innehåller hydrolyserat vete- och majsprotein.

Jag följer råden men ändå står min viktminskning still – vad beror det på?
Ge inte upp. Det är fullt normalt att vikten står still ibland. Det är som om kroppen säger “Nej, jag vill inte!”. Det är i det här läget som det är viktigt att du fortsätter att följa råden och informationen som finns på min webbsida och i broschyrer du får med din leverans av Cambridge-maten. Din viktminskning kommer igång igen. Kroppens organ såsom lever och njurar jobbar hårt vid en viktminskning, fett och muskler ska omplacera sig. Tänk på att du inte vet vad vågen visar veckan efter. Ta fram måttbandet och mät dig istället för att väga dig.

Om jag fastar i stället – vad är skillnaden?
När du går ner i vikt med VLCD (very low calory diet) får du i dig fullvärdig näring med bra balans mellan kolhydrater, fett och protein. Du får i dig samtliga vitaminer, mineraler och spårämnen. Din kropp förbränner fettet. Vid en traditionell fasta förbränner du muskler i första hand och lite av överflödigt fett.

Jag är glutenallergisk. Kan jag använda Cambridge?
Ja, du kan använda samtliga mjölkdrinkar. Endast sopporna innehåller gluten.


Om att gå på Cambridge Viktprogram Nivå 1. (byta ut samtliga måltider)

Få i gång magen?
Stress, stillasittande arbete, te, för lite vatten, för lite motion m m kan påverka magen.
Förstoppning är ett vanligt problem för människor som har ett stillasittande arbete och som stressar.
Tips när du äter Cambridge Viktprogram som enda näring om magen inte kommit igång 3:e dagen: Ditt apotek säljer Vi-Siblin som hjälper magen . Eller använd psylliumfrön eller linfrön enl ordination på förpackningen. Du kan gå ur ketonfasen men det är viktigt att magen sköter sig.

Hur länge kan man äta Cambridge Viktprogram som enda näring?
Cambridge Viktprogram som enda näring, kan du äta så länge du är fullt frisk och överviktig. Att använda Cambridge som ersättning för enstaka måltider eller näringstillskott kan du göra så länge du vill.
 
Kan jag äta frukt när jag äter Cambridge Viktprogram som enda näring?
Nej om du valt nivå 1 endast Cambridge innebär det att du endast äter 3 Cambridge-måltider och dricker minst 3 liter vatten per dag. Frukt  innehåller kolhydrater (det gör även bröd, grönt eller godis). Äter du t ex frukt tar kroppen energi i första hand från kolhydraterna och sedan från fettet. Känner du att du måste äta något utöver dina Cambridge-måltider är det bättre att du tar lite protein t ex räkor, kräftstjärtar, kyckling, tonfisk. Att lägga till ska inte bli någon vana om du vill gå på nivå 1 – välj istället någon av våra andra 5 nivåer. Observera än en gång att äter du något mer utöver dina Cambridgemåltider kan du riskera att gå ur ketonfasen och du får tillbaka hungerkänslorna. Viktminskningen fortsätter även om du går ur ketonfasen.

Vad kan jag dricka när jag väljer Cambridge Viktprogram som enda näring?
Vanligt vatten är det jag rekommenderar. Du kan dricka kaffe och te utan socker och mjölk (sötningsmedel går bra), kolsyrat bordsvatten i måttlig mängd och även light-drycker i måttlig mängd. Så länge drycken inte innehåller några kolhydrater kan det inte få dig ur ketonfasen. Läs noga på förpackningen flera bordsvatten innehåller kolhydrater.

Jag lider av blodsockerfall – hur gör jag bäst när jag väljer nivå 1, endast Cambridge?
Dela upp en portion till två tillfällen och blanda med hälften mängd vatten. Du delar alltså upp en Cambridge-måltid och låter det gå ca två timmar emellan varje mål. Dina tre Cambridge-måltider blir då vid sex tillfällen.

Spelar det någon roll när på dagen jag äter min Cambridge-måltid?
Välj att följa din vanliga rytm när det gäller frukost, lunch och middag. Du kan låta det gå 3-4 timmar mellan varje måltid. Ett förslag när du väljer nivå 1 endast Cambridge är att dela upp en måltid till två. Ät frukost - en Cambridge inom 2 timmar efter att du vaknat. Sedan kan du dela upp dina två måltider lunch och middag till fyra tillfällen (viktigt för personer med blodsockerfall). Drick varmt vatten under dagen – det hjälper till att dämpa hungern.

Om jag fuskar – har jag förstört allt?
Inte alls. Du har inte ödelagt hela viktminskningsprogrammet. Du fortsätter ner i ner i vikt men kan tillfälligt gå ur ketosen och vågen kan visa några kilon upp eftersom kolhydraterna binder vattnet i kroppen. Fortsätt på nivå 1 endast Cambridemåltider så snart du kan. Skulle du börja göra avsteg flera gånger rekommenderar jag dig att välja någon av våra andra nivåer i programmet.
Läs mer om detta under Hur går det till?

Kan jag smaksätta vattnet med citron eller gurka när jag går på Ren kur?
Nej. Innehåller kolhydrater och du kan riskera att inte komma in i ketonfasen.
 
Jag fryser!
När man har en fettförbränning så fryser vi oftast. Och i synnerhet inträffar detta när du använder Cambridge som enda näringskälla. Klä på dig varma, goa kläder. Rör dig mycket och drick varmt. Ta gärna på dig varma sockor när du kryper till sängs.

Jag har mens – vad händer då?
Oftast stannar viktminskningen upp. Vågen kan visa 2 kilo mer och du känner dig svullen. Detta beror bl a på att kroppen samlar på sig vätska. Håll ut och fokusera på att du gör en förändring i din livsstil. Väg dig aldrig oftare än en gång i veckan. Mät dig!

Jag vill bli av med 3 kg på mina lår? Men inget på brösten. Hur gör jag?
Punktförbränning är inte möjlig. Fettet som förbränns när vi tränar kommer huvudsakligen från fettväven. Vi kan inte själva påverka VAR på kroppen fettet förbränns.
 
På trappmaskinen på gymmet står det att jag har förbrännt 420 kcal. Hur kan jag vara säker på att det stämmer?
Många olika faktorer spelar in när det gäller fettförbränning. Arvsanlag, kön, ålder, längd, vikt, rörelsemönster, hormoner som spelar spratt , hur mycket vatten vi dricker, vilken mat vi äter m m. Man kan aldrig säga exakt. Dessa konditionsmaskiner (och även stegmätare, motionscykel osv) har ett generellt snitt så ta uppgifterna med en nypa salt.
 
Hur många kalorier måste jag förbränna för att gå ner 1 kg?
1 g fett är 9 kcal. Vill du gå ner 1 kg är det alltså 9.000 kcal som du måste förbränna (lite vatten är bundet i fettväven). Det motsvarar ungefär en rask promenad i 60 minuter under en månad beroende på dina egna förutsättningar. Läs frågan ovan.
 
Varför får jag så dålig andedräkt?
Ett av ämnena i ketonkropparna är aceton och kan ge den dåliga andedräkten. Borsta tänderna ofta och använd munvatten.
Pröva att använda de mintpastiller som finns hos din rådgivare. De tar dig inte ur ketosen.
 
Kan jag äta Cambridge mellanmål/bars när jag äter Cambridge som enda näring?
Nej. mellanmålen innehåller mer kolhydrater och rekommenderas inte annat än undantagsvis vid viktminskningsprogrammet.

Kan jag gå på nivå 1 endast Cambridgemåltider måndag till fredag och äta lite extra på helgen?
Så fort du stoppar något mer i munnen utöver dina tre Cambridge-måltider riskerar du att gå ur ketonfasen. Hungerkänslorna kommer. Du gör det jobbigare för dig själv. Det tar upp till tre dagar att komma in i ketonfasen igen.
 
Varför är Cambridge som enda näring så bra?
Du bryter dina ovanor. Du får chansen till en snabb viktminskning och du får kicken att fortsätta. Det kan vara värt några fjuttiga veckor av ditt liv att bli av med flera extrakilon och få en annan attityd till din mathållning. Viktminskning innebär att vi ändrar våra matvanor. Livet ut. Se viktminskningsprogrammet som början på ditt nya, lätta sätt att äta och leva.
 
Jag går på nivå 1, Cambridge som enda näring och vill tugga på något. Vad ska jag välja?
Du kan inte välja något annat när du går på den nivån utan att riskera att falla ur ketonfasen. Skulle du absolut vilja välja något så är det bästa att välja ett magert protein tex några räkor, en liten mängd fisk eller fågel. 
 
Bör man ha uppehåll och äta vanlig mat efter en viss tid på nivå 1, Cambridge som enda näring?
Nej. efter att du ätit Cambridge och antingen är färdig med din viktminskning eller av andra skäl vill börja äta vanlig mat bör du följa livsstilsprogrammet. I ditt medlemskap ingår information om upptrappningsprogrammet som hjälper dig att fortsätta att gå ner i vikt eller hålla din nya vikt, vad som nu är syftet med att börja äta.
 

Ungefär hur mycket extra kolhydrater kan man när man endast äter Cambridge som näringskälla?
Inga. Det är omöjligt att säga exakt var varje enskild person kommer att falla ur ketonfasen och därför rekommenderas inga kolhydrater.
 
Ungefär hur mycket extra protein kan man ta när man äter endast Cambridge nivå 1?
Helst inga. Se svaret ovan.
 
Kan jag tugga sockerfria tuggummi eller äta sockerfria tabletter på nivå 1, endast Cambridgemåltid?
Nej. Dessa innehåller både kalorier och kolhydrater.

Jag ska på fest på lördag. Hur ska jag göra?
Så trevligt! Det är bara du själv som kan avgöra om du vill fortsätta den Rena kuren. Vill du vara med på festen och äta och dricka föreslår jag att du äter mer av fisk, kött och skaldjur än något annat och är mycket försiktig med alkohol. Ingenting farligt händer. Du går ur ketonfasen och kan känna dig mer hungrig. På vågen ser du att vattnet kommer tillbaka. Njut av maten och festen och bestäm dig för att gå tillbaka till den Rena kuren så snart du kan.

Jag var på fest i torsdags och åt bara lite och drack ett glas vin. Har jag förstört allt nu?
Inte alls. Du förstör ingenting. Du går bara ur ketonfasen och kan känna dig mer hungrig. Du kan märka på vågen att den sticker iväg upp eftersom vattnet kommer tillbaka i kroppen så fort du äter något utöver dina 3 Cambridge-måltider. Ingenting farligt händer det är bara takten på viktminskningen som ändras. Vill du gå tillbaka till Ren kur fortsätter du som du gjorde tidigare. Det kommer att ta 2-3 dagar igen innan du kommer in i ketonfasen igen och vattnet åter försvinner från reservlagren. Ett råd: väg dig inte oftare än en gång i veckan.

Kan jag träna när jag går på Ren kur?
Träning kan delas in i låg- respektive högintensiv träning:
Låg = hjärtat ansträngs en del, men endast under korta intervaller.
Exempel när du styrketränar, spelar tennis, promenerar m m.
Lågintensiv träning kan i stort sett alla utföra på Ren kur. Det är mer
kroppshyddan som avgör. Ökat vätskeintag är viktigt.
Hög = hjärtat ansträngs mer frekvent:
Exempel vid spinning, aerobic, hård löpning m m.
Högintensiv träning är mer känsligt. Vid spinning etc bör man ta en extra Cambridge-måltid och dela upp och äta en halv måltid minst 30 minuter innan träning och resterande halva efter träningen för återhämtning.

 

Om Cambridge Viktprograms måltider

Hur får jag min Cambridge-shake absolut bäst?
Lägg i några isbitar och lite vatten i en blender, lägg i  Cambridge-milkshake och kör några minuter. Fluffigt och gott!
 
Jag får klumpar i soppan!
Använd blender eller mixerstav för att få bästa möjliga smak. Mineralerna kan vara svårlösliga och det krävs en teknik för att få en härlig god och krämig soppa eller mjölkdrink. Mixa gärna 30 sek längre än du tänkt dig.
 
Kan jag spara in och bara ta två Cambridge-måltider och en vanlig måltid?
Risken är att du får för lite näring i dig. Jag rekommenderar att du tar dina tre Cambridge-måltider och lägger till en måltid. Genom att göra så mår du bra, känner mindre sug och minskar risken att du överäter eller att du får i dig för lite näring, när du väl lägger till din måltid.
 
Spelar det någon roll när på dagen man äter sin Cambridge-mat?
Välj att följa din vanliga rytm när det gäller frukost, lunch och middag. Ett förslag när du väljer Ren kur är att förskjuta måltiderna någon timme eftersom suget ofta är som jobbigast på kvällarna. Det här rör sig om några veckor när du går på Ren kur.

Vilket är bäst att äta - förutom Cambridgemåltiderna - kolhydrater eller proteiner?
Proteiner.
 
Varför?
Kolhydraterna är lättast för kroppen att förbränna. Kolhydraterna förbränns först. Det är en förklaring till att idrottskvinnor och män laddar upp med pasta innan de t ex ska springa maraton. Lägger du till mer proteiner fortsätter kroppen att förbränna fett - och inte kolhydrater.
 
Exempel: Tillsätter du en frukt, kommer kroppen att först förbruka den energin och sedan fortsätta att förbränna fett. Det är alltså bättre att du lägger till protein, t ex en härlig biff, en god fiskbit eller räkor.

Hur många points är en Cambridge-måltid?
En Cambridge-soppa eller Cambridge-shake motsvarar ca 2,8 points. En Slimbridge måltidsersättning motsvarar ca 4, 2 points.

 

Om eventuella biverkningar

Få i gång magen?
Stress, stillasittande arbete, te, för lite vatten, för lite motion m m kan påverka magen.
Förstoppning är ett vanligt problem för människor som har ett stillasittande arbete och som stressar mycket.
Flera av mina kunder har rekommenderat Frukt & Fibrer som du kan köpa i hälsokosten.
Tips vid Ren kur om magen inte kommit igång 3:e dagen: Ta en tärning 3:e kvällen och svälj tillsammans med rikligt med vatten. Eller använd linfrö eller psylliumfrö enligt anvisning på förpackningen.

Varför kissar jag så mycket?
När du äter vanlig mat får du bl a i dig mer salter som binder vattnet i kroppen. Du dricker också mer nu, eftersom Cambridge-måltiden är i en så koncentrerad form.
 
Varför ska man dricka mycket vatten?
Maten vi äter består till stor del av vatten. När du går över från vanlig mat till Cambridgekurens VLCD-mat, bör du ersätta det förlorade vätskeintaget med att dricka extra mycket. Gör du det, undgår du problem med yrsel, huvudvärk, matthet, dåligt humör, torr hud, och slappa muskler. Extra tillförsel av vätska gör det lättare för kroppen att göra sig av med slaggprodukter, som uppstår i samband med fettförbränning. Kroppen arbetar lättare.
 
Då Cambridgekuren är en näringsersättning i starkt koncentrerad form, kommer extra tillförsel av vätska att späda ut de koncentrerade mineralerna till en nivå som gör upptaget behagligare för kroppen.
 
Jag känner lite illamående när jag tar min Cambridge-måltid. Varför?
Vissa människor tål inte koncentrationer av mineraler och vitaminer. Problemet försvinner genom att du dricker vatten före och efter din Cambridge-måltid. Hjälper inte det kan du dela på portionen och äta vid två tillfällen. Vid Ren kur delar du alltså upp dina tre Cambridge-måltider och äter vid sex tillfällen.
 
Jag får svårt att sova ibland på Ren kur, vad beror det på?
Ketonkropparna bidrar till att du känner dig pigg och behöver mindre sömn.

Ska jag inte ta Cambridgekuren sent på kvällen då?
Det viktiga är att du tar dina tre Cambridge-måltider fördelat under dagen, dvs din vakna tid.

Vad gör jag vid förstoppning?
Många får igång magen genom att dricka ett glas varmt vatten. Pröva också att lägga i en Samarin (i varmt vatten). Drick mer vatten och rör dig. Torrborsta gärna gärna hela kroppen, framförallt magen medsols. Du kan även använda visiblin-s, psylliumfröskal eller milda laxermedel. Tala med Apoteket. Tänk på att du inte har så mycket i tarmarna efter en tid på ren kur. Det är inte alltid nödvändigt med dagliga toalettbesök.
 

Om att förändra sin livsstil

Gör verkligen vardagsmotion någon skillnad?
Stor skillnad! Motion är en färskvara. Motion ökar energiomsättningen och förbränningen av kalorier. Motion reglerar hungerkänslan. Du får en jämnare blodsockernivå och du kan lättare känna skillnad på verklig hunger och hunger som har sitt ursprung i psykiska behov. Motion hjälper också till att sänka blodtrycket och kolesterolnivån.
 
Man kan inte gå ner i vikt enbart genom att motionera. Vi bygger upp större muskelmassa, får lägre blodtryck, bättre ämnesomsättning, kanske sänkt blodsocker och blodfett. Har vi en rörlig livsstil så har vi generellt en högre energiomsättning, dygnet runt, inte bara när vi är ute och joggar. Viktklubben rekommenderar att du ger dig ut på minst en halvtimmes promenad varje dag.

Kan motion påverka fettförbränningen i positiv riktning?
Ja, muskelmassan är kaloribrännaren i kroppen. Kroppen förbränner en blandning av kolhydrater och fett. Lågintensiv motionering ökar förbränningen av kolhydrater och fett.

Ska jag äta något speciellt före eller efter träningen?
Vanligt vatten är det bästa. Det är viktigt att vara i vätskebalans. Näringen får du genom dina 3 Cambridge-måltider som möjliggör att fettet förbränns och musklerna sparas. Tillför du mer energi motverkar du förbränningen av lagrad energi i kroppen.
 
Kan viktminskning hjälpa mot högt blodtryck?
Personer med övervikt har oftast dubbelt så hög risk att få högt blodtryck. Detta är den viktigaste riskfaktorn för utvecklingen av allvarliga hjärtsjukdomar. Att minska i vikt är det första steget i behandlingen av patienter med för högt blodtryck och övervikt. Det kan räcka att reducera nuvarande vikt med endast 10-20%. Detta räcker för många patienter som då kan t o m sluta med sina blodtrycksmediciner.
 
Påverkas ämnesomsättningen när jag äter lågkaloridieter?
Senaste forskning visar att ämnesomsättningen följer med viktminskningen respektive viktökningen. Tidigare trodde man att ämnesomsättningen påverkades av lågkaloridieter. Cambridgekuren är sammansatt så att det är fettet som förbränns och inte muskelmassan (VLCD-produkt).

Hur viktigt är det egentligen att räkna kalorier?
Det är alltid intaget av kalorier som är avgörande för din viktminskning. Det vill säga intaget av kalorier i förhållande till uttaget av kalorier.
 
Är det viktigt att äta fettsnålt på nivå 2-5?
Vi bör alltid välja att äta fettsnålt eftersom energimängden är stor, 1 g fett är 9 kcal medan protein och kolhydrater ger 4 kcal per gram. Du övar nu på bättre matvanor. Det är alltid det totala kaloriintaget som är avgörande för din viktminskning. På den Kombinerade kuren tränar du upp din förmåga att planera och begränsa ditt matintag. Du ökar din kunskap och tränar upp ditt medvetande till en varaktig viktminskning.

Är det viktigt att undvika kolhydrater på nivå 2-5?
Du ska undvika snabba kolhydrater. Var mycket uppmärksam med att du alltid väljer bort allt som innehåller vitt socker och vitt mjöl. Här hittar du t ex godis, marmelad, pasta, vitt bröd, pajer, kaffebröd, kakor, semlor, choklad, efterrätter, lasagne, vin m m. Ät mycket och varierat av grönsaker (som innehåller bra kolhydrater).

Är det farligt att gå upp och ned i vikt?
Övervikt är i sig själv en stor hälsorisk. Senaste undersökningarna visar att det är farligare att ligga kvar på sin höga vikt än att gå upp och ner i vikt.

Måste jag fortsätta att äta på ett annorlunda sätt även efter att jag har gått ner i vikt?
För att uppnå en varaktig viktminskning kan du inte återgå till dina gamla ovanor. Din nya livsstil ska vara livet ut. Så fort du äter fler kalorier än din kropp behöver går du upp i vikt.
Håll dig till tallriksmodellen, ta inte om av maten, fortsätta att välja bort föda som innehåller vitt socker och vitt mjöl, lägg in mer fysisk aktivitet m m . Hitta en rytm och form som passar just dig. Ett enkelt sätt är att ersätta 3-7 måltider per vecka med en Cambridge-måltid för att balansera veckans totala kaloriintag. Ät dina övriga måltider enligt tallriksmodellen.

 

 

Nytt Format | Björneborgsg 66 | 854 62 Sundsvall | Mob. 070-884 78 88 | Tel. 060-15 48 88 | e-post